Airsal Xtreme 88cc Kit - Minarelli LC
Utsolgt
SKU
01073350-31073350
Med Racing Xtreme serien trekker Airsal filosofien med max effekt, for den som har både stram wire og stramt budsjett, enda et skritt lenger. Denne sylinderen har blitt utviklet som en fullblods racing sylinder. Airsal har denne gangen utviklet en sylinder for 45mm langslagsveiv, de har også utviklet en egen 45mm veiv som altså inngår i settet. Dog kan dette sylindersettet kjøres sammen med andre langslagsveier på 45mm også. Selve sylinderkitet leveres også løst, så man kan altså selv velge om både veiv og sylinder skal være fra Airsal. Det er sympatisk at de har valgt å åpne for denne muligheten ved ikke å gjøre spesielle tilpasninger/endringer som stiller særskilt krav til veiva utover slanglengden. Dog er Airsal sin nyutviklede 45mm veiv et flott stykke ingeniørkunst. Veiva har selvfølgelig geometrisk fullsirkel design (som øker primærkompresjonen), den er fremstilt i høykvalitets 18NiCrMo5 stål og den har blitt utstyr med solide sølvplaterte lagre i både topp og bunn. Selve råden er et lite kunsstykke i seg selv, den har fått en flott overflate polering. Derfor fremstår den nesten like glatt som et knivblad, en flott blank overflate. Det bidrar først og fremst til å minske friksjon, men det er også veldig kult rent visuelt. Veiva er balansert for å tåle turtall over 16 500 rpm, så her er det bare å smi gjennom svingene det remmer og tøy kan holde.
Når man konfronteres med portene i sylinderen er det fryktinngytende og enhver konkurrent burde tenke seg om to ganger før man begir seg ut i en dogfight med dette trimsettet på plass. På tross av at sylinderen er prisgunstig har man utviklet et portmap som hører hjemme på langt mer kostbare sylinderkit. En massiv to-delt eksosport, i velkjent butterfly design har blitt flankert av ikke mindre enn 7 skyllekanaler. Derfor går sylinderen også under navnet T7 Racing Xtreme. Den store eksosporten vitner om at dette er en heftig toppdragssylinder. Den formelig elsker turtall, og det på tross av den massivt økte slaglengden på 45mm. Airsal har lyktes i å gjøre sylinderen fleksibel i så måte. Den føles ikke "tung" i responsen i noe del av turtallsregisteret. Husk at du selvfølgelig trenger en stor forgasser og et godt effektanlegg for å matche ytelsene fra sylinderen. Det bør kjøres med racing/hyper-racing anlegg for virkelig å vise hva det er godt for. Det er teknisk mulig å kjøre forgassere ned til 21mm størrelse, men i praksis bør man ha 24mm som et minimum.
Stempelet er nok en gang edel italiensk vare. Denne gangen levert av Vertex. Dette har fått en spesiell påkostet varmebehandling på stempelkronen. Det gjør det ekstra motstandsdyktig mot den høye varmen som utvikles ved skikkelig turtallsjag over lengre tid, og det gjør at man har kunnet øke kompresjonen ytterligere. Toppstykket har som vanlig en innsenkning, dvs at det går et stykke ned i sylinderen. Dette er vanlig på høy-effektsylinderkit. Blant annet anvender både Metrakit SP og Airsals eget Maxima sylinderkit denne konstruksjonsteknikken på topplokket. Det gir en god forsegling og gjør det mulig å kjøre høye kompresjonsverdier selv med enkelt topplokk. På tross av at man har hatt fokus på å utvikle en sylinder som gir mye for pengene har man spandert et solid lag rød varmelakk også. Det gjør det lettere å holde sylinderen ren, men utover dette har det ingen praktisk betydning. Som en visuell oppgradering er det dog selvfølgelig kult. Det gjør seg riktig godt på sykkelen. Man kjenner pulsen slå litt fortere hver gang man ser på sylinderen før oppstart.
På Minarelli motoren er det nødvendig å modifisere veivhuset for å få plass til veivakslingen og stempelet. Det er nemlig ikke tilstrekkelig plass i veivhuset til råden. Derfor må man pusse noen få millimeter i veivhuset for å få tilstrekkelig sikkerhetsmargin. Dette gjelder hele veien rundt veivhuset. Det medfølger en tegning som forklarer dette. Dette er fort gjort sålenge man merker med sprittusj og har skyvelære tilgjengelig. Det anbefales å ha dremel, eller annet pusseverktøy, tilgjengelig å utføre arbeidet. Aluminium er lett å jobbe med, derfor er jobben relativt kjapt oversått. Det er også nødvendig å utvide veivhuset noe i toppen av veivhuset. Her må åpningen utvides noen mm. Det medfølger tegning som illustrerer arbeidet som skal utføres. Det er nødvendig å utvide diameteren til 55.5mm.
OBS: Veiva har fått økt diameter på variatorsiden, den er 16mm. Airsal legger ved adapterkit, men en rekke variatorer trenger en annen adapter, eller man behøver en spesiell variator. Ta kontakt for utredning av hvordan du bør løse dette i ditt oppsett.
Som vanlig ved racing sylindere er det effekt å hente på å matche skyllekanalene i sylinderen opp mot motorblokka. Skyllekanalene på racing og hyper-racing kit har som kjent større åpninger enn de orginale. Dette er også å anse som en valgfri modifikasjon. Dog kan det som vanlig varmt anbefales. Den kanskje letteste måten å gjøre arbeidet på er å markere omrisset av kanalene på sylinderen på matpapir (eller annet tynt gjennomsiktig papir), deretter overføre på blokka med sprittusj.
Teknisk:
Klassifisering: Racing
Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom)
Boring: 50mm
Maks effekt: 23-26 hk
Krysspinn: 12mm
Når man konfronteres med portene i sylinderen er det fryktinngytende og enhver konkurrent burde tenke seg om to ganger før man begir seg ut i en dogfight med dette trimsettet på plass. På tross av at sylinderen er prisgunstig har man utviklet et portmap som hører hjemme på langt mer kostbare sylinderkit. En massiv to-delt eksosport, i velkjent butterfly design har blitt flankert av ikke mindre enn 7 skyllekanaler. Derfor går sylinderen også under navnet T7 Racing Xtreme. Den store eksosporten vitner om at dette er en heftig toppdragssylinder. Den formelig elsker turtall, og det på tross av den massivt økte slaglengden på 45mm. Airsal har lyktes i å gjøre sylinderen fleksibel i så måte. Den føles ikke "tung" i responsen i noe del av turtallsregisteret. Husk at du selvfølgelig trenger en stor forgasser og et godt effektanlegg for å matche ytelsene fra sylinderen. Det bør kjøres med racing/hyper-racing anlegg for virkelig å vise hva det er godt for. Det er teknisk mulig å kjøre forgassere ned til 21mm størrelse, men i praksis bør man ha 24mm som et minimum.
Stempelet er nok en gang edel italiensk vare. Denne gangen levert av Vertex. Dette har fått en spesiell påkostet varmebehandling på stempelkronen. Det gjør det ekstra motstandsdyktig mot den høye varmen som utvikles ved skikkelig turtallsjag over lengre tid, og det gjør at man har kunnet øke kompresjonen ytterligere. Toppstykket har som vanlig en innsenkning, dvs at det går et stykke ned i sylinderen. Dette er vanlig på høy-effektsylinderkit. Blant annet anvender både Metrakit SP og Airsals eget Maxima sylinderkit denne konstruksjonsteknikken på topplokket. Det gir en god forsegling og gjør det mulig å kjøre høye kompresjonsverdier selv med enkelt topplokk. På tross av at man har hatt fokus på å utvikle en sylinder som gir mye for pengene har man spandert et solid lag rød varmelakk også. Det gjør det lettere å holde sylinderen ren, men utover dette har det ingen praktisk betydning. Som en visuell oppgradering er det dog selvfølgelig kult. Det gjør seg riktig godt på sykkelen. Man kjenner pulsen slå litt fortere hver gang man ser på sylinderen før oppstart.
På Minarelli motoren er det nødvendig å modifisere veivhuset for å få plass til veivakslingen og stempelet. Det er nemlig ikke tilstrekkelig plass i veivhuset til råden. Derfor må man pusse noen få millimeter i veivhuset for å få tilstrekkelig sikkerhetsmargin. Dette gjelder hele veien rundt veivhuset. Det medfølger en tegning som forklarer dette. Dette er fort gjort sålenge man merker med sprittusj og har skyvelære tilgjengelig. Det anbefales å ha dremel, eller annet pusseverktøy, tilgjengelig å utføre arbeidet. Aluminium er lett å jobbe med, derfor er jobben relativt kjapt oversått. Det er også nødvendig å utvide veivhuset noe i toppen av veivhuset. Her må åpningen utvides noen mm. Det medfølger tegning som illustrerer arbeidet som skal utføres. Det er nødvendig å utvide diameteren til 55.5mm.
OBS: Veiva har fått økt diameter på variatorsiden, den er 16mm. Airsal legger ved adapterkit, men en rekke variatorer trenger en annen adapter, eller man behøver en spesiell variator. Ta kontakt for utredning av hvordan du bør løse dette i ditt oppsett.
Som vanlig ved racing sylindere er det effekt å hente på å matche skyllekanalene i sylinderen opp mot motorblokka. Skyllekanalene på racing og hyper-racing kit har som kjent større åpninger enn de orginale. Dette er også å anse som en valgfri modifikasjon. Dog kan det som vanlig varmt anbefales. Den kanskje letteste måten å gjøre arbeidet på er å markere omrisset av kanalene på sylinderen på matpapir (eller annet tynt gjennomsiktig papir), deretter overføre på blokka med sprittusj.
Teknisk:
Klassifisering: Racing
Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom)
Boring: 50mm
Maks effekt: 23-26 hk
Krysspinn: 12mm