Airsal Xtreme 88cc - Derbi/Piaggio - Sylinderkit
På lager
3 stk
SKU
01087550
Dette er Airsal sitt råeste sylinderkit. Det er utviklet for å kjøres sammen med veiv med 45mm slaglengde. Det betyr at du må skifte ut den orginale veiva med en veiv som har lengre slaglengde. Enten du benytter Airsal sin egen 45mm veiv eller en alternativ veiv. Det er sympatisk at de har valgt å åpne for denne muligheten ved ikke å gjøre spesielle tilpasninger/endringer som stiller særskilt krav til veiva utover slanglengden.
Når man konfronteres med portene i sylinderen er det fryktinngytende og enhver konkurrent burde tenke seg om to ganger før man begir seg ut i en dogfight med dette trimsettet på plass. På tross av at sylinderen er prisgunstig har man utviklet et portmap som hører hjemme på langt mer kostbare sylinderkit. En massiv to-delt eksosport, i velkjent butterfly design har blitt flankert av ikke mindre enn 7 skyllekanaler. Derfor går sylinderen også under navnet T7 Racing Xtreme. Den store eksosporten vitner om at dette er en heftig toppdragssylinder. Den formelig elsker turtall, og det på tross av den massivt økte slaglengden på 45mm. Airsal har lyktes i å gjøre sylinderen fleksibel i så måte. Den føles ikke "tung" i responsen i noe del av turtallsregisteret. Husk at du selvfølgelig trenger en stor forgasser og et godt effektanlegg for å matche ytelsene fra sylinderen. Med anlegg som Yasuni R3 o.l. trives den godt. Det bør kjøres med racing/hyper-racing anlegg for virkelig å vise hva det er godt for. Det er teknisk mulig å kjøre forgassere ned til 21mm størrelse, men i praksis bør man ha 24mm som et minimum.
Stempelet er nok en gang edel italiensk vare. Denne gangen levert av Vertex. Dette har fått en spesiell påkostet varmebehandling på stempelkronen. Det gjør det ekstra motstandsdyktig mot den høye varmen som utvikles ved skikkelig turtallsjag over lengre tid, og det gjør at man har kunnet øke kompresjonen ytterligere. Toppstykket har som vanlig en innsenkning, dvs at det går et stykke ned i sylinderen. Dette er vanlig på høy-effektsylinderkit. Blant annet anvender både Metrakit SP og Airsals eget Maxima sylinderkit denne konstruksjonsteknikken på topplokket. Det gir en god forsegling og gjør det mulig å kjøre høye kompresjonsverdier selv med enkelt topplokk. På tross av at man har hatt fokus på å utvikle en sylinder som gir mye for pengene har man spandert et solid lag rød varmelakk også. Det gjør det lettere å holde sylinderen ren, men utover dette har det ingen praktisk betydning. Som en visuell oppgradering er det dog selvfølgelig kult. Det gjør seg riktig godt på sykkelen. Man kjenner pulsen slå litt fortere hver gang man ser på sylinderen før oppstart.
Det er nødvendig å modifisere veivhuset noe ved montering, det er nemlig litt for trangt øverst i veivhuset. Derfor må det påregenges å freses/pusses ned litt, slik at råden ikke tar tak. Motorblokken er i aluminium, så denne jobben er enkel og grei. Tegning medfølger monteringsinstruksjonene fra Airsal. Som vanlig ved racing sylindere er det også effekt å hente på å matche skyllekanalene i sylinderen opp mot motorblokka. Skyllekanalene på racing og hyper-racing kit har som kjent større åpninger enn de orginale. Dette er også å anse som en valgfri modifikasjon. Dog kan det som vanlig varmt anbefales. Den kanskje letteste måten å gjøre arbeidet på er å markere omrisset av kanalene på sylinderen på matpapir (eller annet tynt gjennomsiktig papir), deretter overføre på blokka med sprittusj.
Passer til alle Derbi-Piaggio motorer, altså de som har delt toppstykke, fra årsmodell 2006 og utover. Er du i tvil om hvilken motor du har bør du sjekke kjølevannsuttaket, motorer av Derbi typen har uttak på siden av sylinderen, de nye Derbi-Piaggio motorene har kjølevannskanal gjennom blokka og derfor ikke kjølevannsuttak på siden av sylinderen. Sammenlign mot bilde.
Teknisk:
Klassifisering: Racing
Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom)
Boring: 50mm
Maks effekt: 23-26 hk
Når man konfronteres med portene i sylinderen er det fryktinngytende og enhver konkurrent burde tenke seg om to ganger før man begir seg ut i en dogfight med dette trimsettet på plass. På tross av at sylinderen er prisgunstig har man utviklet et portmap som hører hjemme på langt mer kostbare sylinderkit. En massiv to-delt eksosport, i velkjent butterfly design har blitt flankert av ikke mindre enn 7 skyllekanaler. Derfor går sylinderen også under navnet T7 Racing Xtreme. Den store eksosporten vitner om at dette er en heftig toppdragssylinder. Den formelig elsker turtall, og det på tross av den massivt økte slaglengden på 45mm. Airsal har lyktes i å gjøre sylinderen fleksibel i så måte. Den føles ikke "tung" i responsen i noe del av turtallsregisteret. Husk at du selvfølgelig trenger en stor forgasser og et godt effektanlegg for å matche ytelsene fra sylinderen. Med anlegg som Yasuni R3 o.l. trives den godt. Det bør kjøres med racing/hyper-racing anlegg for virkelig å vise hva det er godt for. Det er teknisk mulig å kjøre forgassere ned til 21mm størrelse, men i praksis bør man ha 24mm som et minimum.
Stempelet er nok en gang edel italiensk vare. Denne gangen levert av Vertex. Dette har fått en spesiell påkostet varmebehandling på stempelkronen. Det gjør det ekstra motstandsdyktig mot den høye varmen som utvikles ved skikkelig turtallsjag over lengre tid, og det gjør at man har kunnet øke kompresjonen ytterligere. Toppstykket har som vanlig en innsenkning, dvs at det går et stykke ned i sylinderen. Dette er vanlig på høy-effektsylinderkit. Blant annet anvender både Metrakit SP og Airsals eget Maxima sylinderkit denne konstruksjonsteknikken på topplokket. Det gir en god forsegling og gjør det mulig å kjøre høye kompresjonsverdier selv med enkelt topplokk. På tross av at man har hatt fokus på å utvikle en sylinder som gir mye for pengene har man spandert et solid lag rød varmelakk også. Det gjør det lettere å holde sylinderen ren, men utover dette har det ingen praktisk betydning. Som en visuell oppgradering er det dog selvfølgelig kult. Det gjør seg riktig godt på sykkelen. Man kjenner pulsen slå litt fortere hver gang man ser på sylinderen før oppstart.
Det er nødvendig å modifisere veivhuset noe ved montering, det er nemlig litt for trangt øverst i veivhuset. Derfor må det påregenges å freses/pusses ned litt, slik at råden ikke tar tak. Motorblokken er i aluminium, så denne jobben er enkel og grei. Tegning medfølger monteringsinstruksjonene fra Airsal. Som vanlig ved racing sylindere er det også effekt å hente på å matche skyllekanalene i sylinderen opp mot motorblokka. Skyllekanalene på racing og hyper-racing kit har som kjent større åpninger enn de orginale. Dette er også å anse som en valgfri modifikasjon. Dog kan det som vanlig varmt anbefales. Den kanskje letteste måten å gjøre arbeidet på er å markere omrisset av kanalene på sylinderen på matpapir (eller annet tynt gjennomsiktig papir), deretter overføre på blokka med sprittusj.
Passer til alle Derbi-Piaggio motorer, altså de som har delt toppstykke, fra årsmodell 2006 og utover. Er du i tvil om hvilken motor du har bør du sjekke kjølevannsuttaket, motorer av Derbi typen har uttak på siden av sylinderen, de nye Derbi-Piaggio motorene har kjølevannskanal gjennom blokka og derfor ikke kjølevannsuttak på siden av sylinderen. Sammenlign mot bilde.
Teknisk:
Klassifisering: Racing
Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom)
Boring: 50mm
Maks effekt: 23-26 hk