Airsal Xtreme 77cc - Minarelli LC

Utsolgt
SKU
01073450
kr 2 799,00
Med Racing Xtreme serien trekker Airsal filosofien med max effekt, for den som har både stram wire og stramt budsjett, enda et skritt lenger. Denne sylinderen har blitt utviklet som en fullblods racing sylinder. Denne utgaven av sylinderkitet er utviklet for standard Minarelli slaglengde. Dvs. 39.2mm. Den kan gjenkjennes fra 45mm utgaven fordi denne er merket med 40mm på siden. Racing Xtreme 88 er på sin side selvfølgelig merket med 45mm på siden. Disse tallene henviser altså til slaglengden.

Når man konfronteres med portene i sylinderen er det fryktinngytende og enhver konkurrent burde tenke seg om to ganger før man begir seg ut i en dogfight med dette trimsettet på plass. På tross av at sylinderen er prisgunstig har man utviklet et portmap som hører hjemme på langt mer kostbare sylinderkit. En massiv to-delt eksosport, i velkjent butterfly design har blitt flankert av ikke mindre enn 7 skyllekanaler. Derfor går sylinderen også under navnet T7 Racing Xtreme. Den store eksosporten vitner om at dette er en heftig toppdragssylinder. Den formelig elsker turtall! Husk at du selvfølgelig trenger en stor forgasser og et godt effektanlegg for å matche ytelsene fra sylinderen. Det bør kjøres med racing/hyper-racing anlegg for virkelig å vise hva det er godt for. Det er teknisk mulig å kjøre forgassere ned til 21mm størrelse, men i praksis bør man ha 24mm som et minimum.

Stempelet er nok en gang edel italiensk vare. Denne gangen levert av Vertex. Dette har fått en spesiell påkostet varmebehandling på stempelkronen. Det gjør det ekstra motstandsdyktig mot den høye varmen som utvikles ved skikkelig turtallsjag over lengre tid, og det gjør at man har kunnet øke kompresjonen ytterligere. Toppstykket har som vanlig en innsenkning, dvs at det går et stykke ned i sylinderen. Dette er vanlig på høy-effektsylinderkit. Blant annet anvender både Metrakit SP og Airsals eget Maxima sylinderkit denne konstruksjonsteknikken på topplokket. Det gir en god forsegling og gjør det mulig å kjøre høye kompresjonsverdier selv med enkelt topplokk. På tross av at man har hatt fokus på å utvikle en sylinder som gir mye for pengene har man spandert et solid lag rød varmelakk også. Det gjør det lettere å holde sylinderen ren, men utover dette har det ingen praktisk betydning. Som en visuell oppgradering er det dog selvfølgelig kult. Det gjør seg riktig godt på sykkelen. Man kjenner pulsen slå litt fortere hver gang man ser på sylinderen før oppstart.

Som vanlig ved racing sylindere er det effekt å hente på å matche skyllekanalene i sylinderen opp mot motorblokka. Skyllekanalene på racing og hyper-racing kit har som kjent større åpninger enn de orginale. Dette er også å anse som en valgfri modifikasjon. Dog kan det som vanlig varmt anbefales. Den kanskje letteste måten å gjøre arbeidet på er å markere omrisset av kanalene på sylinderen på matpapir (eller annet tynt gjennomsiktig papir), deretter overføre på blokka med sprittusj.

OBS: Denne sylinderen kan ikke kjøres på orginalveiva, veivskift er nødvendig. Den har 12mm krysspinn. På grunn av stempelets størrelse er det også nødvendig å gjøre noe fresing i veivhuset for å utvide diameteren. Dette skyldes at stempelet har 50mm diameter. Det medfølger instruksjonsark fra produsenten og denne jobben går snarlig unna.

Teknisk:
Klassifisering: Racing
Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom)
Boring: 50mm
Maks effekt: 20-23 hk
Krysspinn: 12mm
Copyright © 2024 SpeedOptions