Voca - Racing 80cc - Aprilia RS/Yamaha TZR
Utsolgt
SKU
VCR-RD30188.05
Voca er et spansk raceteam som har spesialisert seg på å selge racingdeler basert direkte på deres egne prototyper. Det ble tidlig klart at Voca hadde et stort potensiale og hengivne talenter innen egne rekker men likefullt slo dette anlegget ned som en liten bombe da Voca lanserte det. Det var såvisst ikke første gang et lite raceteam yppet seg mot storheter som Metrakit og Yasuni. Derimot var det første gang i nyere tid at et lag som trådde ut fra "skyggene" virkelig kunne innfri og oppriktig heve nivået selv i det ypperste selskap.
Riktignok er det en rettferdig kritikk at dette anlegget er "peaky" det vil si at toppeffekten er veldig konsentrert i toppregisteret. Erfarne ringrever vil ganske riktig påpeke at det er en vesentlig praktisk forskjell mellom pene effekttall og rundetider. Ikke bare skal toppeffekten være høy, gode rundetider handler vel så mye om god flyt i kjøringen. Bredde og dynamikk i effektregisteret er her absolutt essensielt. Det betyr i praksis at valg av anlegg i oppsettet må være et nyansert valg. Men du kommer bare ikke utenom å vurdere dette anlegget som en favoritt dersom du kjører en hyper-racing sylinder i 70cc eller 80cc klassen. Hvis du har en sylinder som virkelig elsker turtall da elsker den Voca Racing. I den mest intense delen av toppregisteret kjennes det regelrett som om man rir på en ildkule! Anlegget har et frenetisk toppdrag og en særdeles ilter tone. Voca sin lyddemper er kun knappe 20cm lang og meget kompakt. Den er en imponerende lettvektskonstruksjon som forener ingeniørkunst og "eye-candy" effekt i en herlig blanding. Demperhuset er i ren carbon og bakerst har endestykket blitt CNC maskinert med et enkelt diagonal kutt på enderøret. Kombinert med de 5 festeskruene som skinner mot det eloxerte sorte sluttstykket "skriker" anlegget om fart selv når sykkelen står stille.
Baksiden er altså at dette anlegget ikke er blant de mest stillgående. Men det er en konsekvens av at dette anlegget er helt kompromissløst og derfor har all unødvendig vekt blitt eliminert. Det sveises med kun 0,7mm metalltykkelse i svanehalsen. Dette gjør at man får en lys knitrende opplagt tone fra anlegget. Voca gir anlegget et lag varmelakk fra fabrikken men dette bør forsterkes før bruk. Det er viktig å holde anlegget godt beskyttet med varmelakk slik at det holder seg i topp form.
Et anlegg som dette er noe som bare må oppleves! Det finner frem et uant potensiale i motoren. For ekte turtallsjunkies kan et anlegg som dette gjøre at selv en ganske ordinær sylinder byr opp til en skikkelig fest. Sammen med den riktige kombinasjonen er det et realt haraball! Man kommer imidlertid ikke utenom å balansere ulike hensyn mot hverandre. Vi hjelper imidlertid gjerne med tips til oppsett og tilhørende komponentvalg. Ta derfor gjerne kontakt.
Riktignok er det en rettferdig kritikk at dette anlegget er "peaky" det vil si at toppeffekten er veldig konsentrert i toppregisteret. Erfarne ringrever vil ganske riktig påpeke at det er en vesentlig praktisk forskjell mellom pene effekttall og rundetider. Ikke bare skal toppeffekten være høy, gode rundetider handler vel så mye om god flyt i kjøringen. Bredde og dynamikk i effektregisteret er her absolutt essensielt. Det betyr i praksis at valg av anlegg i oppsettet må være et nyansert valg. Men du kommer bare ikke utenom å vurdere dette anlegget som en favoritt dersom du kjører en hyper-racing sylinder i 70cc eller 80cc klassen. Hvis du har en sylinder som virkelig elsker turtall da elsker den Voca Racing. I den mest intense delen av toppregisteret kjennes det regelrett som om man rir på en ildkule! Anlegget har et frenetisk toppdrag og en særdeles ilter tone. Voca sin lyddemper er kun knappe 20cm lang og meget kompakt. Den er en imponerende lettvektskonstruksjon som forener ingeniørkunst og "eye-candy" effekt i en herlig blanding. Demperhuset er i ren carbon og bakerst har endestykket blitt CNC maskinert med et enkelt diagonal kutt på enderøret. Kombinert med de 5 festeskruene som skinner mot det eloxerte sorte sluttstykket "skriker" anlegget om fart selv når sykkelen står stille.
Baksiden er altså at dette anlegget ikke er blant de mest stillgående. Men det er en konsekvens av at dette anlegget er helt kompromissløst og derfor har all unødvendig vekt blitt eliminert. Det sveises med kun 0,7mm metalltykkelse i svanehalsen. Dette gjør at man får en lys knitrende opplagt tone fra anlegget. Voca gir anlegget et lag varmelakk fra fabrikken men dette bør forsterkes før bruk. Det er viktig å holde anlegget godt beskyttet med varmelakk slik at det holder seg i topp form.
Et anlegg som dette er noe som bare må oppleves! Det finner frem et uant potensiale i motoren. For ekte turtallsjunkies kan et anlegg som dette gjøre at selv en ganske ordinær sylinder byr opp til en skikkelig fest. Sammen med den riktige kombinasjonen er det et realt haraball! Man kommer imidlertid ikke utenom å balansere ulike hensyn mot hverandre. Vi hjelper imidlertid gjerne med tips til oppsett og tilhørende komponentvalg. Ta derfor gjerne kontakt.