Boyesen - PowerReeds - Honda MB/MT/MTX 50
På lager
2 stk
SKU
BOY737
PowerReeds benytter patentert teknologi for å bygge en unik to-lags reed med to separate deler som arbeider i tandem. Konstruksjonen består av et øvre og et nedre reedblad som monteres sammen. Det nederste reedbladet har åpninger hvor det øvre reedbladet overlapper. Det øverste reedbladet har en lettere konstruksjon enn det nedre. Det betyr at den øvre delen sørger for god respons på lave turtall og inn mot mellomregisteret. Fordi bensinflyten er lavere i bunnregisteret kan man ha mindre flateareal og åpning fordi bensinbehovet er lavere. Når du kommer opp i den øvre delen av turtallsregisteret er vacuumsignalet fra motoren sterkere og den nedre reeden som er tyngre og stivere vil nå åpne seg. Det betyr at du nå har en større reedåpning og samtidig riktig sensitivitet selv om turtallet har økt. Både flateareal og ventilen sin sensitivitet avstemmes gjennom effektregisteret! Den overlappende reedkonstruksjonen gir deg på mange måter 2 reeder i 1! Da slipper du kompromisser, effekten er på topp uansett hvordan du bruker turtallsregisteret. Fordelene kan kort oppsummeres som følger:
- Raskere fart på luft som trekkes inn til motoren.
- Høyere flyt på bensin og luftblandingen som går til sylinderen.
- Høyere effekt tvers igjennom effektregisteret og bedre gassrespons.
Bedre effektivitet sørger også for bedre drivstofføkonomi. Hver dråpe bensin anvendes mer effektivt og motoren din trives bedre fordi den puster bedre.
PowerReeds bygger videre på Eyvind Boyesens pionerarbeide innen reedventiler tidlig på 1970 tallet. Boyesen står som en bauta innen motorsport og har vært en ledestjerne innen utvikling og anvendelse av reed-ventiler innen motocross. Han var opprinnelig oppvokst i Oslo. Men utvandret til USA for å ta høyere utdannelse. Etter en kort karriere som ingeniør med en bi-rolle i romkappløpet startet den unge konstruktøren Boyesen Engineering. Siden har selskapet i over 40 år vært en uvurderlig medspiller for flere av verdens beste motocross lag. Kontinuerlig suksess har medført at selskapet stadig har ekspandert. Den dag i dag er Boyesens reeds "må ha" deler for mange førere. Eyvind Boyesen selv har dessverre gått bort, men hans arbeid lever videre gjennom utallige patenter og et ledende forskningsmiljø som sørger for at Boyesen Engineering fremdeles er en verdensleder.
NB: De nye reedbladene må monteres på ditt orginale reedhus.
- Raskere fart på luft som trekkes inn til motoren.
- Høyere flyt på bensin og luftblandingen som går til sylinderen.
- Høyere effekt tvers igjennom effektregisteret og bedre gassrespons.
Bedre effektivitet sørger også for bedre drivstofføkonomi. Hver dråpe bensin anvendes mer effektivt og motoren din trives bedre fordi den puster bedre.
PowerReeds bygger videre på Eyvind Boyesens pionerarbeide innen reedventiler tidlig på 1970 tallet. Boyesen står som en bauta innen motorsport og har vært en ledestjerne innen utvikling og anvendelse av reed-ventiler innen motocross. Han var opprinnelig oppvokst i Oslo. Men utvandret til USA for å ta høyere utdannelse. Etter en kort karriere som ingeniør med en bi-rolle i romkappløpet startet den unge konstruktøren Boyesen Engineering. Siden har selskapet i over 40 år vært en uvurderlig medspiller for flere av verdens beste motocross lag. Kontinuerlig suksess har medført at selskapet stadig har ekspandert. Den dag i dag er Boyesens reeds "må ha" deler for mange førere. Eyvind Boyesen selv har dessverre gått bort, men hans arbeid lever videre gjennom utallige patenter og et ledende forskningsmiljø som sørger for at Boyesen Engineering fremdeles er en verdensleder.
NB: De nye reedbladene må monteres på ditt orginale reedhus.