Airsal Xtreme C-40 - Derbi/Piaggio

På lager
3 stk
SKU
010810050
kr 2 799,00
En absolutt bombe fra Airsal. Endelig leverer de en helt ekstrem race sylinder tilpasset original slaglengde. Her er det bare å brette opp ermene. Denne sylinderen er virkelig noe å hanskes med. Hvis du virkelig vil kjøre hardt er det knapt mulig å tenke seg noe morsommere.

Kodenavn C-40 er resultatet av mangeårig utviklingsarbeid hos Airsal. For å sikre at Xtreme C-40 er noe helt unikt og ikke bare en "lillebror" i forhold til Xtreme 88 har ingeniørene brukt flere år på detaljer som gjør denne sylinderen unik. Det er lett å se at den har noe helt spesielt. Denne sylinderen leveres nemlig med en 4-delt eksosport! En quad-port design er en særdeles krevende design. Derfor har det også tatt flere år frem til ferdig spesifikasjon. Endelig er den altså tilgjengelig for salg til alle turtalls-junkies med heftige oppsett men heldigvis uten at man behøver de dypeste lommene for å få råd til å bli med på leken. Denne sylinderen er en maktdemonstrasjon. Med tanke på pris og ytelser er den unik.

Det er viktig å huske på at dette er en krevende sylinder med tanke på oppsett. Den krever god clutch, god veiv og bra eksosanlegg. Naturligvis må den kombineres med passende forgasser og god olje. Vi hjelper deg mer enn gjerne med valg av oppsett. Gjennom testperioden har vi hatt gleden av å kjøre C-40 med et stort utvalg av komponenter og den har vist seg meget fleksibel. Den krever respekt, men den er absolutt ikke lunefull eller kresen. Slipper du den løs på langstrekke så hyler den av glede. Dette er en sylinder som elsker turtall og det vil du elske den for. Foruten den helt nye firedelte eksosporten har sylinderen tilsvarende heftig 7 port layout på skyllekanalene. Under belastning akselererer sylinderen lekende lett. Når du flyr gjennom toppregisteret føles sykkelen nesten vektløs i det øyeblikket du nærmer deg toppeffekten. Det er absolutt ikke noe problem med power-wheelies når du har C-40 til arbeidskamerat.

På tross av at settet er prisgunstig er alt godt gjennomarbeidet. Stempelet er edel italiensk vare fra Vertex. Dette har fått en påkostet varmebehandling på stempelkronen. Det gjør stempelet ekstra motstandsdyktig mot den høye varmen som utvikles ved høyt turtall. Toppstykket har en inn-senkning, slik at det går et stykke ned i sylinderen. Denne teknikken gir en god forsegling og gjør det mulig å kjøre med høy kompresjon selv med enkelt topplokk. For å markere at sylinderen tilhører Xtreme serien har den også fått et lag rød varmelakk. Det må innrømmes at man kjenner pulsen slå litt raskere hver gang man ser på sylinderen før oppstart.

Som vanlig for racing sylindere er det også effekt å hente på å matche skyllekanalene i sylinderen opp mot motorblokka. Skyllekanalene på racing og hyper-racing kit har som kjent større åpninger enn de orginale. Dette er å anse som en valgfri modifikasjon. Dog kan det varmt anbefales. Den letteste måten å gjøre arbeidet på er å markere omrisset av kanalene på sylinderen på matpapir (eller annet tynt gjennomsiktig papir), deretter overføre på blokka med sprittusj.

Teknisk:
Klassifisering: Racing
Materiale: Aluminium med Nicasil belegning (Hardcrom)
Boring: 50mm
Maks effekt: 22-24 hk
Copyright © 2024 SpeedOptions